Świętujemy 70. lat samochodów sportowych Porshe!

Samochody sportowe Porsche poruszają się po naszych drogach już od 70. lat. Pozwólmy sobie więc na parę wspomnień i odkryjmy tę historię na nowo.

Od powstania pierwszego samochodu sportowego Porsche minęło już dokładnie 70 lat. Jaką drogę przebył producent jednego z najstarszych, ciągle produkowanych samochodów?

Początki – Porsche 356

Wszystko zaczęło się 8 czerwca 1948 roku. To właśnie wtedy do ruchu został dopuszczony pierwszy samochód Porsche.

Porsche 356 pod PKiN

Nazywał się 356. Ferry Porsche, jego twórca, zaprojektował go w oparciu o konstrukcję ojca – Volkswagena Garbusa. Miał więc napęd na tylną oś i chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu.

W wywiadzie z magazynem Panorama w 1972 roku, Ferry opowiedział o pomyśle, z którego zrodziło się 356. Mówił o tym, że choć zawsze jeździł szybkimi samochodami, zauważał, że przyjemniej prowadzą się mniejsze samochody, które mają odpowiednią moc, niż większe, które miałyby jej jeszcze więcej.

Porsche 356 pod PKiN fot. Porsche

Im dłużej trwała produkcja modelu 356, tym mniej miał wspólnego z Garbusem. Już na początku lat 50. klienci z obu stron Atlantyku zaczęli rozpoznawać Porsche jako producenta samochodów sportowych o świetnej aerodynamice, prowadzeniu i jakości produkcji.

Porsche 356 pod PKiN fot. Porsche

Za sukcesami w takich wyścigach jak : Mille Miglia, Targa Florio, Carrera Panamericana przyszła popularność. Produkcję 356 zakończono w 1965 roku z imponującą ilością 75 000 sprzedanych egzemplarzy.

A po Porsche 356 przyszła kolej na..

Ewolucja – Porsche 911

A właściwie to na 901. Tak nazywał się wewnętrzny projekt, ale kiedy miał już wejść na rynek, zaprotestował koncern Peugeot. To on miał prawo do oznaczeń składających się z trzech cyfr, w tym zera w środku. Oczywiście, można było sprzedawać ten samochód pod inną nazwą tylko we Francji, ale Porsche poszedł inną drogą. Zmienił nazwę na taką, która do dziś rozpala serca fanów motoryzacji – 911.

Porsche 911 fot. Porsche

Skąd zrodził się pomysł na 911? Porsche 356 okazało się bardzo sprawnym i dobrze prowadzącym się samochodem sportowym. Pod koniec produkcji, mimo, że było wyposażone w najmocniejszy silnik OHV z mocą 96 KM (wałek rozrządu umieszczony w bloku silnika) to zarówno rozmiary, moc i osiągi 356 przestały już wystarczać.

Porsche 911 miało więc być większe, mocniejsze i coraz bardziej komfortowe, ale główne założenie konstrukcji sportowego samochodu z silnikiem z tyłu chłodzonym powietrzem pozostawało bez zmian.

Pierwsza generacja produkowana była dosyć długo. Od pojawienia się na rynku w 1964 roku, aż do 1989 roku, 911 ewoluowało, ale nie zmieniało szczególnie swoich założeń. Cały czas miało silnik z tyłu, który był chłodzony powietrzem.

Porsche 911 fot. Porsche

W poszukiwaniu jak najlepszych wrażeń z jazdy, 911 zyskiwało coraz większe i mocniejsze silniki. O ile pierwsze serie były napędzane dwulitrowym, sześciocylindrowym boxerem o mocy 130 KM, tak już w 1984 roku silnik miał 3,2 litra pojemności i 234 KM.

W 1989 roku rozpoczęła się produkcja serii 964. Po raz pierwszy pojawił się rewolucyjny napęd na cztery koła. Model 964 to również początek “znaku rozpoznawczego kultowych modeli Porsche” – czyli otwierany od 80 km/h spoiler w tylnej części nadwozia. 964 był kompletnie nowym projektem czyniąc tę generację bardzo zaawansowaną technologicznie.

W 1995 roku pojawia się seria 993. To ostatnia generacja 911-tek chłodzonych powietrzem. Jako, że ten model ewoluował już od pierwszych lat produkcji, to właśnie 993 kolekcjonerzy uznają za najlepsze Porsche chłodzone powietrzem, jakie kiedykolwiek powstało. Była to pierwsza “jedenastka”, w której zastosowano układ podwójnego doładowania silnika oraz napęd na 4 koła oparty już na sprzęgle  wiskotycznym w najmocniejszej wersji Turbo. Rozpędzanie auta do 100km/h zajmowało tylko 4,5 sekundy a prędkość maksymalna to 290 km/h.

Jak na lata dziewięćdziesiąte to wynik imponujący!

Porsche 911 GT3 fot. Porsche

W 1998 roku rozpoczęła się nowa era w historii 911, która trwa do dziś. Wszystkie silniki od tej pory są chłodzone cieczą. Za sprawą dość kontrowersyjnej stylistyki i dużej zmiany dla fanów 911 pierwsze 996 nie cieszą się tak dużą popularnością, ale lifting przeprowadzony w 2002 roku znacząco poprawił wizerunek modelu i przekonywał coraz większą grupę klientów. W tej generacji pojawiają się po raz pierwszy wersje : GT2,GT3 i GT3 rs. Choć miały to być krótkie serie produkcyjne, które były potrzebne do homologacji samochodów wyścigowych, chętnych nie brakowało. Właśnie te wersje cieszą się wciąż bardzo dużym zainteresowaniem kolekcjonerów na całym świecie.

Dzisiejsze Porsche 911 to bezpośredni następca serii 997.

Technologie stosowane w konstrukcji, ciągłe podwyższanie poziomu bezpieczeństwa i dążenie do jak największej codziennej użyteczności sportowego auta stawiają model 997 jako wzór do naśladowania i wytyczyły drogę, którą inżynierowie oraz designerzy z Zuffenhausen kierują się przy projektowaniu kolejnych ewolucji doskonałego auta sportowego. 

Aktualnie produkowane 991 to kwintesencja i zebrane lata doświadczeń w produkcji sportowych samochodów z milionowym już egzemplarzem, który opuścił fabrykę i trafił prosto do muzeum Porsche w Stuttgarcie.

Rodzinna firma

W początkach marki odnajdziemy spory wkład trzech pokoleń. Ferdynand Porsche stworzył Garbusa. Tę konstrukcję rozwinął jego syn, Ferdynand „Ferry” Porsche, tworząc Porsche 356. Z kolei Porsche 911 to w dużej mierze dzieło Ferdynanda „Butziego” Porsche, syna Ferry’ego.

Porsche to firma, która hołduje tradycji. 911 zachowało swój oryginalny charakter aż do dzisiaj. I też do dzisiaj w zarządzie Porsche nadal zasiadają członkowie tej rodziny.

Częścią Porsche jest też działalność Porsche Inter Auto, które stworzyli „Ferry” Porsche i Louise Piech, dzieci Ferdynanda Porsche. To oni w 1949 roku otworzyli salon samochodowy, w którym sprzedawali Garbusy. Dzisiaj ta sama firma jest już koncernem z największymi udziałami na rynku samochodowym.

Samochód sportowy to nie tylko 356 i 911

Choć historia tych dwóch modeli jest najdłuższa, na przestrzeni lat Porsche stworzyło też wiele innych samochodów sportowych.

Porsche 924 fot. Porsche

Oprócz 911, produkowano ponad 11 modeli. Wśród nich znajdziemy supersamochody, jak 959, Carrera GT czy 918 Spyder, ale też samochody klasy GT, z silnikami umieszczonymi centralnie lub z przodu, z V6 i V8 zamiast Boxera.

Również i dzisiaj w salonach Porsche zobaczymy modele 718 Cayman i Boxster, które już od kilkunastu lat cieszą kierowców nie mniej, niż 911.

Porsche 924 sprzedawano w latach 1976-1988. Model ten był zaopatrzony w 4-cylindrowy silnik benzynowy Volkswagena o pojemności 2 litrów i mocy 125 KM. Wykorzystując doświadczenie, które inżynierowie Porsche zdobyli przy produkcji modelu Porsche 914, zrezygnowali z centralnie ułożonego silnika. Zastosowano układ transaxle, czyli silnik z przodu, skrzynia biegów z tyłu oraz napęd na tylne koła, co pozwoliło osiągnąć niesamowite rezultaty. 924 osiągnęło sukces ze względu na niższą cenę i łatwość utrzymania. Porsche występowało w kilku wariantach. Po podstawowej, w gamie występowała wersja 924 S z 2,5-litrowym motorem o mocy 150 lub 160 KM. Topowym modelem było Carrera GT 924 o mocy 210 KM. Silnik R4 Porsche 924 również występował w wielu wersjach, od pojemności 2,0 do 2,5 l. Pojawiły się też warianty turbo, które z mocy maksymalnej wynoszącej 125 KM zwiększyły ją do 245 KM.

Równolegle z Porsche 924 trwały prace nad modelem 928, który był w sprzedaży w latach 1977-1995. Z przodu samochodu umieszczono mocny, wolnossący silnik V8 o pojemności 4,5 litra i mocy 240 KM. Pozwolił on znacząco poprawić czas przyspieszenia do setki. Maksymalna prędkość tego modelu wynosiła 230 km/h. Napęd przekazywany był na tylną oś. Skrzynia biegów umieszczona z tyłu w układzie transaxle, dzięki czemu udało się osiągnąć perfekcyjny rozkład masy. 928 sprawdzało się świetnie zarówno na dłuższych trasach, jak i w mieście, więc nie powinien dziwić fakt, że został wybrany samochodem roku 1978 w ramach plebiscytu Europejski Samochód Roku. Na przestrzeni lat model ten był zaopatrzony w silnik o coraz większej pojemności, od 4,5 do 5,4 litra, a jego moc maksymalna została zwiększona z 240 do 350 KM.

944 było produkowane od 1982 do 1991 roku, a jego następcą był model 968 zaopatrzony w 4-cylindrowy, rzędowy silnik o maksymalnej mocy 305 KM i pojemności 3,0 l. Oprócz nowego zawieszenia i skuteczniejszego układu hamulcowego w 944 umieszczono znacznie mocniejsze silniki czterocylindrowe rzędowe. Początkowo pod maską Porsche 944 pracował 2,5-litrowy motor R4, a w roku 1989 oferta silnikowa auta została wzbogacona o jednostki 2,7 i 3,0 l. Prędkościomierz bazowego 944 zatrzymywał się na 220 km/h. Z kolei Turbo S rozpędzał się do 260 km/h. Moc tego modelu, w zależności od jego wersji, wynosiła od 163 do 250 KM.

Jubileuszowe 911

Porsche 911 Speedster Concept fot. Porsche

Świętując 70 lat historii swojego samochodu sportowego, Porsche stworzyło wyjątkowy model. To 911 Speedster Concept, nawiązujący do Porsche 356 1500 Speedster. To już ósmy Speedster, jaki kiedykolwiek powstał, choć – na produkcję tego, będziemy musieli jeszcze poczekać. Decyzja zapadnie w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Czy jest na co czekać? Poza bardzo charakterystycznym nadwoziem, który doceni każdy fan motoryzacji, pod karoserią samochód bazuje na 911 GT3 i GT2. Silnik osiąga więc 500 KM i wkręca się na 9000 obr/min, samochód wyposażony jest w manualną skrzynię biegów i tytanowy układ wydechowy. Z pewnością jazda nim będzie niesamowicie ekscytującym doświadczeniem.

Świętujemy w Polsce

Porsche pod PKiN fot. Porsche

W czerwcu, pod Pałacem Kultury i Nauki można było podziwiać Porsche 356 „No.1” Roadster. To pokazowy model pierwszego sportowego samochodu w historii Porsche.

Ten egzemplarz został wyprodukowany z okazji jubileuszu, ale wykorzystując oryginalne techniki produkcji. Choć w Warszawie zatrzymał się jedynie na dwa dni, mogliśmy tu podziwiać, jak mocno osadzone w tradycji jest Porsche. Te samochody do dzisiaj czerpią garściami z projektu, który powstał w 1948 roku.

Porsche 356 „No. 1” jest obecnie w światowym tournee, gdzie oprócz Warszawy, odwiedzi także inne miasta Europy, a później wybierze się do Azji i Ameryki Północnej.

Wyjątkowe oferty na 70-lecie

70-lecie to dobra okazja, by świętować. Jeśli z tej okazji, chcielibyście nabyć samochód marki Porsche, możecie skorzystać ze specjalnie przygotowanej oferty. Jubileuszowe modele znajdziecie na dedykowanej stronie internetowej.

4 komentarze do “Świętujemy 70. lat samochodów sportowych Porshe!

  • 7 listopada, 2022 o 4:12 am
    Permalink

    Gratulacje!!! Ciesz się tak wiele danych, które są rzeczywiście fascynujące i instruktażowe!

    Odpowiedz
  • 7 listopada, 2022 o 6:28 pm
    Permalink

    Lubię pomocne informacje, które dostarczasz w swoich artykułach.

    Odpowiedz
  • 9 listopada, 2022 o 9:12 am
    Permalink

    Lubię pomocne informacje, które dostarczasz w swoich artykułach.

    Odpowiedz
  • 10 listopada, 2022 o 3:54 am
    Permalink

    Nie zgadzam się z niektórymi stwierdzeniami, ale ogólnie spoko wpis

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *