Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników? Co warto wiedzieć?

Ostatni rok wpłynął na wiele aspektów naszego życia. Urlop, praca w domu, blokada po blokadzie — wszystko to odbiło się na naszym samopoczuciu i zdrowiu psychicznym.

Wydarzenia ostatniego roku podkreśliły jednak również znaczenie dobrego samopoczucia pracowników w miejscu pracy.

Chociaż dobre samopoczucie pracowników nie jest nową koncepcją, coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, jak dużą zmianę w wydajności mogą zauważyć, inwestując w dobro swojego zespołu.

Nie mówimy tu o płaceniu największych pensji czy posiadaniu najładniejszego samochodu służbowego. Chodzi o to, aby upewnić się, że Twoi pracownicy czują się wysłuchani i docenieni oraz że wspierasz ich w każdy możliwy sposób. Aby pomóc Ci to zrobić, zebraliśmy 10 najlepszych wskazówek, jak poprawić samopoczucie pracowników.

Czym jest dobre samopoczucie pracowników?

Przede wszystkim, jak zdefiniować dobre samopoczucie pracowników?

Kiedy mówimy o dobrym samopoczuciu pracowników, mamy na myśli wpływ, jaki ma praca na ogólne zdrowie i szczęście.

Dobrostan w pracy wykracza jednak poza samą pracę; uwzględnia również zdrowie fizyczne, ćwiczenia i odżywianie, zdrowie psychiczne, nastrój i poznanie. Chodzi o zrozumienie i wspieranie pracowników z perspektywy holistycznej i uwzględnienie ich ogólnej jakości życia.

Dlaczego dobre samopoczucie zespołu jest ważne?

Szczęśliwy i zadowolony zespół jest bardziej efektywny, wydajny i tworzy lepszą atmosferę i kulturę pracy.

Szczęśliwi i zaangażowani pracownicy to także mniejsza rotacja pracowników, lepsza jakość pracy i reputacja dobrego pracodawcy, co jest coraz ważniejszym czynnikiem dla klientów i potencjalnych nowych pracowników.

Pracownicy w biurze

Gdyby to wszystko nie wystarczyło, oszczędzasz również pieniądze inwestując w dobre samopoczucie swoich pracowników. Centrum Zdrowia Psychicznego oszacowało, że brytyjskie firmy tracą 34,9 mld funtów na produktywności z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, więc warto w to zainwestować.

Wskazówki dotyczące poprawy samopoczucia pracowników

Wiesz już, dlaczego dobre samopoczucie pracowników jest ważne i jakie są korzyści z inwestowania w swój zespół — oto nasze 10 najlepszych pomysłów na poprawę samopoczucia pracowników.

1. Uczyń uznanie i pochwały integralną częścią kultury Twojej firmy

Zdziwiłbyś się, jak daleko może sięgnąć odrobina pochwały i uznania w kontekście dobrego samopoczucia.

Jest to jeden z najprostszych sposobów na poprawę samopoczucia zespołu — wystarczy uznać, że pracownicy wykonują dobrą pracę i aktywnie poświęcić czas na pochwały i podziękowania za nią.

Badanie przeprowadzone przez SHRM wykazało, że 90% ankietowanych pracowników twierdzi, że ich praca ma sens i cel, gdy czują, że ich kierownictwo o nią dba. Okazało się również, że 70% czuje, że pochwały i uznanie w pracy sprawiły, że są szczęśliwsi w domu.

2. Organizuj wydarzenia społeczne

Zachęcanie kolegów i pracowników do budowania relacji, które wykraczają poza interakcje czysto zawodowe jest bardzo ważne.

Jest to szczególnie cenne, gdy wzrasta liczba osób pracujących w domu i zdalnie, ponieważ często można odnieść wrażenie, że pracownicy biurowi i zdalni nie mają ze sobą kontaktu.

Organizowanie zdalnych działań związanych z budowaniem zespołu, a jeszcze lepiej – osobistych wydarzeń społecznych, może przejść długą drogę w kierunku poprawy samopoczucia pracowników. Niektóre pomysły na osobiste spotkania towarzyskie w biurze mogą obejmować:

  • Wieczory quizów
  • Escape roomy
  • Zajęcia z gotowania
  • Spływ kajakowy
  • Biurowe wypieki
  • Dzień sportu w pracy
  • Impreza biurowa
  • Poczucie więzi z ludźmi, z którymi spędzasz znaczną część dnia, jest kluczowe dla dobrego samopoczucia zespołu.

3. Oferuj benefity wspierające dobre samopoczucie

Zainwestowanie niewielkiej kwoty i opłacenie dodatkowych świadczeń dla pracowników może mieć naprawdę duży wpływ na ich samopoczucie.

Może to być wszystko, od zapewnienia zdrowych przekąsek w biurze, do zniżkowego dostępu do siłowni i sklepów, do prywatnego ubezpieczenia medycznego, a nawet wsparcia i szkolenia w zakresie finansów (więcej na ten temat poniżej). Istnieją opcje dla każdego budżetu.

4. Świętuj swoje wartości

Upewnij się, że każdy pracownik jest świadomy podstawowych wartości i misji Twojej firmy. Może to pomóc skupić się i zaangażować członkom zespołu, sprawiając, że poczują się częścią szerszego projektu i bardziej związani zarówno z firmą, jak i ze swoimi kolegami. Kiedykolwiek komunikujesz się z zespołem — a powinno to być często! – upewnij się, że odwołujesz się do wartości firmowych. Powinny być one również łatwe do zlokalizowania, w systemie HR lub intranecie, a nawet na ścianie w biurze, aby każdy mógł o nich przypomnieć w każdej chwili.

5. Sprawdzaj (dużo!)

Jeśli nie sprawdzasz często samopoczucia swoich pracowników, ich nieszczęście w pracy może przejść niezauważone — możesz mieć niezaangażowanych pracowników i nawet o tym nie wiedzieć. Kwartalny lub śródroczny przegląd nie wystarczy — musisz mieć pewność, że menedżerowie często się sprawdzają, przekazują regularne, konstruktywne informacje zwrotne i otrzymują je również od pracowników. Twój zespół HR może również chcieć od czasu do czasu sprawdzić, co słychać u każdego członka zespołu i czy jest zadowolony z pracy.

One thought on “Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników? Co warto wiedzieć?

  • 3 listopada, 2022 o 6:09 pm
    Permalink

    Lubię pomocne informacje, które dostarczasz w swoich artykułach.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *