Jak zwiększyć zaangażowanie pracowników? Co warto wiedzieć?
Ostatni rok wpłynął na wiele aspektów naszego życia. Urlop, praca w domu, blokada po blokadzie — wszystko to odbiło się na naszym samopoczuciu i zdrowiu psychicznym.
Wydarzenia ostatniego roku podkreśliły jednak również znaczenie dobrego samopoczucia pracowników w miejscu pracy.
Chociaż dobre samopoczucie pracowników nie jest nową koncepcją, coraz więcej firm zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, jak dużą zmianę w wydajności mogą zauważyć, inwestując w dobro swojego zespołu.
Nie mówimy tu o płaceniu największych pensji czy posiadaniu najładniejszego samochodu służbowego. Chodzi o to, aby upewnić się, że Twoi pracownicy czują się wysłuchani i docenieni oraz że wspierasz ich w każdy możliwy sposób. Aby pomóc Ci to zrobić, zebraliśmy 10 najlepszych wskazówek, jak poprawić samopoczucie pracowników.
Czym jest dobre samopoczucie pracowników?
Przede wszystkim, jak zdefiniować dobre samopoczucie pracowników?
Kiedy mówimy o dobrym samopoczuciu pracowników, mamy na myśli wpływ, jaki ma praca na ogólne zdrowie i szczęście.
Dobrostan w pracy wykracza jednak poza samą pracę; uwzględnia również zdrowie fizyczne, ćwiczenia i odżywianie, zdrowie psychiczne, nastrój i poznanie. Chodzi o zrozumienie i wspieranie pracowników z perspektywy holistycznej i uwzględnienie ich ogólnej jakości życia.
Dlaczego dobre samopoczucie zespołu jest ważne?
Szczęśliwy i zadowolony zespół jest bardziej efektywny, wydajny i tworzy lepszą atmosferę i kulturę pracy.
Szczęśliwi i zaangażowani pracownicy to także mniejsza rotacja pracowników, lepsza jakość pracy i reputacja dobrego pracodawcy, co jest coraz ważniejszym czynnikiem dla klientów i potencjalnych nowych pracowników.

Gdyby to wszystko nie wystarczyło, oszczędzasz również pieniądze inwestując w dobre samopoczucie swoich pracowników. Centrum Zdrowia Psychicznego oszacowało, że brytyjskie firmy tracą 34,9 mld funtów na produktywności z powodu problemów ze zdrowiem psychicznym, więc warto w to zainwestować.
Wskazówki dotyczące poprawy samopoczucia pracowników
Wiesz już, dlaczego dobre samopoczucie pracowników jest ważne i jakie są korzyści z inwestowania w swój zespół — oto nasze 10 najlepszych pomysłów na poprawę samopoczucia pracowników.
1. Uczyń uznanie i pochwały integralną częścią kultury Twojej firmy
Zdziwiłbyś się, jak daleko może sięgnąć odrobina pochwały i uznania w kontekście dobrego samopoczucia.
Jest to jeden z najprostszych sposobów na poprawę samopoczucia zespołu — wystarczy uznać, że pracownicy wykonują dobrą pracę i aktywnie poświęcić czas na pochwały i podziękowania za nią.
Badanie przeprowadzone przez SHRM wykazało, że 90% ankietowanych pracowników twierdzi, że ich praca ma sens i cel, gdy czują, że ich kierownictwo o nią dba. Okazało się również, że 70% czuje, że pochwały i uznanie w pracy sprawiły, że są szczęśliwsi w domu.
2. Organizuj wydarzenia społeczne
Zachęcanie kolegów i pracowników do budowania relacji, które wykraczają poza interakcje czysto zawodowe jest bardzo ważne.
Jest to szczególnie cenne, gdy wzrasta liczba osób pracujących w domu i zdalnie, ponieważ często można odnieść wrażenie, że pracownicy biurowi i zdalni nie mają ze sobą kontaktu.
Organizowanie zdalnych działań związanych z budowaniem zespołu, a jeszcze lepiej – osobistych wydarzeń społecznych, może przejść długą drogę w kierunku poprawy samopoczucia pracowników. Niektóre pomysły na osobiste spotkania towarzyskie w biurze mogą obejmować:
- Wieczory quizów
- Escape roomy
- Zajęcia z gotowania
- Spływ kajakowy
- Biurowe wypieki
- Dzień sportu w pracy
- Impreza biurowa
- Poczucie więzi z ludźmi, z którymi spędzasz znaczną część dnia, jest kluczowe dla dobrego samopoczucia zespołu.
3. Oferuj benefity wspierające dobre samopoczucie
Zainwestowanie niewielkiej kwoty i opłacenie dodatkowych świadczeń dla pracowników może mieć naprawdę duży wpływ na ich samopoczucie.
Może to być wszystko, od zapewnienia zdrowych przekąsek w biurze, do zniżkowego dostępu do siłowni i sklepów, do prywatnego ubezpieczenia medycznego, a nawet wsparcia i szkolenia w zakresie finansów (więcej na ten temat poniżej). Istnieją opcje dla każdego budżetu.
4. Świętuj swoje wartości
Upewnij się, że każdy pracownik jest świadomy podstawowych wartości i misji Twojej firmy. Może to pomóc skupić się i zaangażować członkom zespołu, sprawiając, że poczują się częścią szerszego projektu i bardziej związani zarówno z firmą, jak i ze swoimi kolegami. Kiedykolwiek komunikujesz się z zespołem — a powinno to być często! – upewnij się, że odwołujesz się do wartości firmowych. Powinny być one również łatwe do zlokalizowania, w systemie HR lub intranecie, a nawet na ścianie w biurze, aby każdy mógł o nich przypomnieć w każdej chwili.
5. Sprawdzaj (dużo!)
Jeśli nie sprawdzasz często samopoczucia swoich pracowników, ich nieszczęście w pracy może przejść niezauważone — możesz mieć niezaangażowanych pracowników i nawet o tym nie wiedzieć. Kwartalny lub śródroczny przegląd nie wystarczy — musisz mieć pewność, że menedżerowie często się sprawdzają, przekazują regularne, konstruktywne informacje zwrotne i otrzymują je również od pracowników. Twój zespół HR może również chcieć od czasu do czasu sprawdzić, co słychać u każdego członka zespołu i czy jest zadowolony z pracy.
Lubię pomocne informacje, które dostarczasz w swoich artykułach.