Jak być szczęśliwym w pracy – Sekrety szczęścia w pracy

Szybkie pytanie – czy rutynowo nadajesz priorytet temu, co czyni Cię szczęśliwym w pracy, czy też wierzysz, że nazywa się ona pracą nie bez powodu i dlatego jest synonimem ciężkiej, nieszczęśliwej harówki?

Jako trener psychologii pozytywnej zawsze zadziwia mnie, jak wielu klientów zalicza się do tego drugiego obozu. Niewiarygodnie łatwo jest wpaść w sposób myślenia, który utożsamia sukces finansowy i zawodowy ze stresem, przytłoczeniem i walką. Jeśli chcesz iść do przodu, musisz zaakceptować poczucie ciągłego przeciążenia, szalejący umysł i codzienne poczucie strachu, prawda?

Cóż, w rzeczywistości nie. Wręcz przeciwnie, badania wykazały, że wiedza o tym, jak pozostać szczęśliwym w pracy, stanowi namacalną przewagę konkurencyjną. Z pewnością przekonasz się, że zrobisz o wiele więcej, ponieważ pozytywnie nastawione mózgi są o 31% bardziej produktywne niż te, które są negatywnie nastawione, neutralne lub zestresowane. Z technicznego punktu widzenia, ma to związek ze sposobem funkcjonowania grzbietowo-bocznej kory przedczołowej i bocznej kory ciemieniowej naszego mózgu — regionów, które są zaangażowane w pamięć roboczą i uwagę. Jednak prawdopodobnie nie potrzebujesz neuronauki, aby intuicyjnie wiedzieć, że kiedy czujesz się szczęśliwszy, Twój dzień przebiega lepiej, angażujesz się pełniej w wykonywane zadania i osiągasz więcej.

W tym samym duchu szczęśliwsze osoby są lepsze rozwiązywanie problemów, bardziej energiczny przez ich pracy i znacznie bardziej kreatywne. Ponownie, jeśli myślisz o tym logicznie, ma to sens. Pozytywne nastawienie otwiera nas na rozważanie nowych opinii i doświadczeń, czyli stan, który jest silnie skorelowany ze zwiększoną kreatywnością. A liberalna dawka tego rodzaju osobistej kreatywności, której potrzebujemy na co dzień, rodzaju, który pomaga nam dostosować się i skutecznie radzić sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami, jak się pojawiają, jest z kolei wysoce skorelowana z dobrym zdrowiem psychicznym.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, dlaczego wiedza o tym, jak pozostać szczęśliwym w pracy ma znaczenie, a także co sprawia, że ludzie są szczęśliwi w pracy.

Dlaczego zrozumienie, jak pozostać szczęśliwym w pracy jest ważne?

Przez wiele lat praca i szczęście nie były ze sobą kojarzone. Zawsze panował pogląd, że praca to miejsce, do którego idzie się w jakimś celu, a szczęście to coś związanego z wolnym czasem.

To podejście zmienia się, i to szybko. Wszyscy mówią o szczęściu; jest to modne słowo w pracy i poza nią.

Teraz wiemy, że zrozumienie, jak sprawić, by ludzie byli szczęśliwi w pracy, oznacza wielkie rzeczy dla firm. Istnieje wiele statystyk, które pokazują, jak ważne jest szczęście w pracy dla pracodawców i pracowników. Badania przeprowadzone przez The Guardian wykazały, że zaangażowane zespoły mogą zwiększyć wydajność o 20% i zmniejszyć rotację o 87%. W rezultacie pracownicy, którzy są szczęśliwi w pracy, wpływają na wynik finansowy, generując do 43% więcej przychodów.

Podobnie, Forbes donosi, że zaangażowanie pracowników i dobre samopoczucie może zmniejszyć absencję o 41%, ponieważ „zaangażowani pracownicy pojawiają się codziennie z pasją, celem, obecnością i energią”.

Tak więc nie ma się co zastanawiać. Szczęście pracowników powinno (i musi) mieć znaczenie dla każdej firmy.

Co sprawia, że ludzie są szczęśliwi w pracy? Pięć zasad dobrego samopoczucia

Jedną z metod psychologii pozytywnej, którą wykorzystuję w pracy z klientami doświadczającymi gorszego samopoczucia w miejscu pracy niż by chcieli, jest PERMA. Jest to akronim oznaczający Pozytywne Emocje, Zaangażowanie, Relacje, Znaczenie i Osiągnięcia — pięć różnych elementów składających się na nasze indywidualne doświadczenie szczęścia. Stanowi on solidną strukturę, dzięki której można zacząć drążyć i uzyskać jasność co się dzieje z daną osobą, pomagając ocenić rzeczy, które działają dobrze (bardzo często niedoceniane i pomijane) oraz te, które wymagają korekty. Przyjrzyjmy się im po kolei.

Szczesliwy-zespol-w-pracy
Szczesliwy-zespol-w-pracy

Pozytywne emocje

Jednym z największych błędnych przekonań na temat psychologii pozytywnej jest to, że skupia się ona tak wyłącznie na jaśniejszej stronie życia, że ignoruje emocjonalną złożoność bycia człowiekiem. Uznanie, że nasz dobrostan psychiczny nie jest całkowicie zależny od eliminacji negatywnych emocji jest kluczowe. Daleko od tego. W rzeczywistości, dyskomfort, niepokój, strach i tym podobne odgrywają kluczową rolę w naszym życiu, sygnalizując obszary, w których czujemy się zakwestionowani i wskazując, co jest dla nas ważne.

Celem jest zawsze równowaga, co oznacza nieuleganie naszemu naturalnemu negatywnemu nastawieniu i uznanie, że pozytywne emocje odgrywają równie ważną rolę. Regularne doświadczanie takich rzeczy jak radość, wdzięczność, nadzieja, inspiracja, entuzjazm, duma czy zabawa w pracy pomagają budować rezerwy psychologiczne, które w rzeczywistości będą działać jak bufor, gdy sprawy staną się trudne, pomagając zmniejszyć stres, wytrwać, wymyślać innowacyjne rozwiązania i radzić sobie bardziej efektywnie.

Zaangażowanie

Czy kiedykolwiek czułeś się tak pochłonięty jakąś czynnością, że czas wydaje się znikać? W psychologii pozytywnej nazywamy to byciem w „przepływie”, czyli stanie, w którym ludzie często czują się najbardziej pracowici i zadowoleni. Niestety, bez świadomej uwagi, okazje do tego intensywnego poczucia zaangażowania mogą zostać pochłonięte przez automatyczną linię montażową życia. Być może, na przykład, założyłeś firmę, ponieważ czułeś pasję do usług, które byłeś w stanie świadczyć, ale większość twojego dnia kręci się teraz wokół administracji i gonienia za nowymi tropami. Jeśli tak jest, nie jest zaskakujące, że możesz zacząć mieć trudności z motywacją!

Aby zwiększyć zaangażowanie w pracy, należy skupić się na trzech kluczowych obszarach — wykorzystaniu swoich mocnych stron (rzeczy, w których jesteś naturalnie dobry), zarządzaniu emocjami (poprzez świadomość własną i społeczną) oraz sprawdzeniu, czy Twoje osobiste poczucie celu jest zgodne z wybranym pracodawcą. Jest to sposób na zapewnienie sobie poczucia energii, entuzjazmu i możliwości optymalnego wykonania każdego zadania, które wykonujesz.

Relacje

Pozytywne relacje odgrywają główną rolę w szczęśliwym, funkcjonalnym środowisku pracy. Przyjaźń, wsparcie emocjonalne i więź z innymi są silnie skorelowane z pozytywnymi emocjami w pracy, a solidne więzi społeczne sprzyjają poczuciu odporności, przynależności, a nawet przywiązania do organizacji, w której się pracuje.

Tak więc posiadanie współpracującego „plemienia” w pracy przynosi znaczne korzyści w zakresie dobrego samopoczucia, zarówno w wymiarze subiektywnym (przez co rozumiem pozytywne odczucia wobec siebie i swojego życia), jak i psychologicznym (przez co rozumiem dbanie o swoje zdrowie psychiczne). Oznacza to, że nigdy nie powinieneś uważać szybkiej kawy i pogawędki z kolegą za stratę czasu; może to dramatycznie wpłynąć na Twoją ogólną satysfakcję z pracy.

Znaczenie

W jaki sposób Twoja praca daje Ci cel? Może to być możliwość osobistego wzrostu i rozwoju, szansa na pomaganie innym w jakiś sposób i przyczynianie się do realizacji wyższego celu lub możliwość elastycznego zarabiania pieniędzy, dzięki czemu masz więcej czasu na realizację innych pasji i hobby.

Połączenie ze swoim „dlaczego” dodaje prawdziwego poczucia wartości i zaangażowania w pracę, co z kolei może pomóc w budowaniu odporności, pokonywaniu trudnych sytuacji i utrzymaniu motywacji pomimo nużących zadań lub długich godzin pracy. Krótko mówiąc, jest to jedna z najbardziej wzmacniających rzeczy, jakie możesz zrobić. A jeśli naprawdę trudno ci określić, dlaczego wykonujesz pracę, którą wykonujesz, być może nadszedł czas, aby zacząć myśleć o zmianie.

Osiągnięcia

Wyznaczanie celów i świętowanie kamieni milowych po drodze to ostatni element PERMY. Podejmowanie kroków w celu osiągnięcia tych celów — dużych lub małych — może znacznie zwiększyć nasze poczucie własnej skuteczności i motywację do dalszych osiągnięć, zwłaszcza gdy skupiamy się na tym, co zrobiliśmy, a nie na tym, czego nie zrobiliśmy.

Pamiętaj, że nie chodzi tu o wpadnięcie w spiralę silnej presji i perfekcjonizmu, kiedy oceniasz swoje nierealistyczne cele w porównaniu z osiągnięciami innych ludzi i stwierdzasz, że brakuje ci ich (porównanie to w końcu złodziej radości). Zamiast tego, chodzi o postęp i rozwój w sposób, który jest dla ciebie osobiście znaczący, i delektowanie się każdym etapem podróży. Przekonasz się również, że refleksja nad swoimi osiągnięciami daje ci dobry pomysł na to, gdzie leżą twoje mocne strony. Z kolei to buduje rodzaj solidnej wewnętrznej pewności siebie i samowystarczalności, która jest istotną częścią twojej mapy drogowej do szczęścia, pomagając ci zabezpieczyć ten bardzo pożądany, długotrwały sukces osobisty i zawodowy.

One thought on “Jak być szczęśliwym w pracy – Sekrety szczęścia w pracy

  • 7 listopada, 2022 o 9:30 am
    Permalink

    Zaczynam obserwować bloga na bieżąco 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *